måndag 9 februari 2015

namnen

Det här med namn.

Med de tidigare tre barnen har vi lärt oss att inte "bestämma" namn under graviditeten. Alla tre har nämligen haft helt andra namn i magen än vad de sedan fått heta när de kommit ut. 

Troy var ändå den som något sånär höll hela vägen. Han hette Noe mycket länge men på något vis kändes det för lätt. T var kraftfull i magen. Bufflig och stark. Han var definitivt en Troy även när han kom ut. 

Till Eira hade vi många förslag men vi kände mest för Li-Ann. E var också stark i magen men mer ihållande och energisk. 
När hon äntligen kom ut var min första känsla att hon var som bomull för mitt trasiga hjärta. Eira härstammar från fornnordiska Eir som är läkekonstens gudinna och betyder också "den lindrande". Betydelsen, så vacker. Precis som barnet i vår famn. Valet blev inte svårt. 

Med Disa var det klurigt. Vi hade även då en lista med förslag och D fanns med som favorit. Det var definitivt Es favorit. När D föddes hette hon dock Irma det första dygnet. Men det kändes inte rätt. D behövde ett mer flytande namn. Disa är en kortform av Hjördis som är svärdets beskyddare/ödesgudinnan. Det härstammar även från namnet Desideria som betyder den efterlängtade/den önskade. Och nog är hon en Disa allt.


Vi har en lista även denna gång med många fina favoriter. 
4 bokstäver känns som "oss" och de som känns bäst är de som inte ligger högst på topplistor, alltså lite mer ovanliga namn och helst med någon betydelse. 

Har ni några förslag? Ge oss inspiration! :-)

15 kommentarer:

Robert & Elisabeth sa...

Amos tycker jag är ett fint pojknamn.

Robert & Elisabeth sa...

Amos betyder "att bära"

FruSvahn sa...

Love, Axel, Loke, Thor, Isak, Birk.
4 bokstävers namn: Isak heter min son, kanske ett vanligt namn? Men det betyder : Må ha skratta.
Birk är annars en favorit!!

FruSvahn sa...

Birk har många betydelser men en av dem är ljusbärare- att komma med ljus.

Kom på att det bara var pojknamn- fick så stark känsla att att det är en pojke.. Glömde bort flicknamnen! Men fina flicknamn är Saga, Idun, Alva, Enja, Nora, Mina, Liva!

lilla angelyne sa...

Elisabeth - Amos, så fint. Det har inte funnits på listan men läggs definitivt till. Jag tycker jättemycket om det. <3

Marie - Birk och Liva finns absolut med (visste dock inte betydelsen för Birk). Liva har funnits till både E och D, såå fint! Tack för alla förslag! <3

Nygårds Helle Jonsson sa...

Det är verkligen lurigt med namn. Vi hade väl mer eller mindre bestämt skrutts namn under tidens gång, tjejnamn var inga problem alls, som tur var så såg hon ju ut som en T när hon kom ut. Men hade det blivit en pojk hade vi fått problem. Vi hade jättebra namn. Problemet var bara att den ena inte tyckte om den andres namnval =D

Ida B sa...

Så roligt att klura på namn. Jag drömmer ju (fortfarande) om en egen liten Kerstin, lite många bokstäver för dig då:). Tycker Aron är fint, Amos gillade jag starkt, Love, Theo...och så flickor; Edit, Ayla, Saga, Alva, Alma, Nora...finns så många fina namn! Stor kram

Terese sa...

Ska bli så kul att få se vem det är som kommer till er familj! :) Jag har också tänkt på vissa av de redan nämnda namnen. Idun skulle passa bra om ni vill fortsätta på det fornnordiska temat för flickor. Passar bra med ett gemensamt "i" för alla tre också. Idun var kärlekens och kunskapens gudinna. Iris är också fint, tycker jag. Även Siri, om vi ska fortsätta med "i".
Liva var fint - det har jag aldrig hört förut. Passar jättefint ihop med Eira och Disa. Fint med gemensamt "slut-a" för alla tjejer med. :)
Om jag ska fortsätta på i&a så tycker jag också att Irma är jättefint, men det kanske känns som Disas? :) Aina är också fint. Det står mycket om Aina på Svenska namn, bl.a. "alltid", "kärlek", "glädje" och "skönhet". Mira är ett annat namn med många betydelser: "häpnadsväckande", "beundransvärd", "fred", "framgångsrik" m.m. (Mira är ju dock, i alla fall till stavningen, väldigt likt Eira.)
Enja kan ni stava med y för koppling till Troy. Man kan byta e mot y i Erla så blir det Yrla och väldigt ovanligt, dock ingen tydlig betydelse då, tror jag. Ni får gärna välja Erla också för vår del. :)
Tyra eller Tora får också bokstäver från Troy. Fornnordiskan igen och Tyra finns ju som namn i engelskan, precis som Troy.
Vårt främsta alternativ till Erla var Elly (från min mormor), som bl.a. betyder fackla eller ljus. Med den stavningen är det inte så vanligt. Ally är också fint, tycker jag.
Oj oj, vad långt det blev! Det får bli ett separat inlägg för pojknamnen. :)

Terese sa...

Pojknamn ja. Vide är nog min favvo. Det betyder skog, men jag tänker även på videkissar. Gillade Noe - det är också ett namn jag aldrig hört förut. Med ett "l" på slutet blir det ju fyra bokstäver, men jag gillar Noe mycket bättre.
Personligen är jag inte alls förlust i Loke, eftersom han var en lömsk och rentav elak gud (om han nu ens var en gud).
Andra fina pojknamn: Ebbe, Tage, Elis, Tore, Ivar, Alve, Frej/Frey, Love, Tino och Nilo.
Det blev lite kortare. :)

Vill förresten tipsa om Spökes namn(t)råd - där kan man få idéer och förslag utifrån beskrivna önskemål:
http://www.familjeliv.se/forum/thread/55321107-spokes-namntrad/189

Terese sa...

Förresten Myra gillar jag som tjejnamn med. Och då blir det både Troys "y" och inte så likt Eira. :)

lilla angelyne sa...

Ida - Tack för många fina förslag. Edit, bla finns med på vår topplista. Kerstin är så fint och finns med som namnförslag i andranamn då min mormor heter det. <3

Terese - Du har prickat de flesta av våra favoritnamn både det gäller flick- och pojknamn. Vi vill gärna fortsätta tråden från flickorna (och Troy i den mån det går, åtminstone med 4 bokstäver). Antingen genom de fornnordiska namnen eller enskilda bokstäver. I och A har blivit centrala. Ally har funnits med genom alla barn, älskar det. Stavelsen Alli känns också fin och är med som alternativ. Även Alve har funnits med länge och håller i sig.
Tack för alla fina förslag. Listan fylldes på lite igen nu. <3

Terese sa...

Kul att vi har sån lika smak! :) Edit tycker jag också är jättefint!

Anonym sa...

Tirian

Anonym sa...

Aili
Ines
Iris
Irma
Ert förslag Liva är annars perfekt!

Ei-Ra Di-Sa Li-va
Bubblare: Anja / Anya /Aila


Tore
Ture
Ivar
Alve / Arve / Atle
Nore
Tyr

Bubblare: Dane, Igor, Elis

Anonym sa...

Så spännande med ett nytt litet liv. Jag älskar att klura på namn och har haft meterlånga listor till mina ungar. :) Vi har ju också "råkat" välja namn med fyra bokstäver så självklart lägger jag min röst på Tage, Ebba eller Tyra. ;)
Troy, Eira, Disa och Tage. Perfekt! ;) Eller Troy, Eira, Disa och Tyra. Lycka till i namndjungeln. Kram Veronica