tisdag 23 september 2014

lite knäpp?

Många gånger har jag berättat om våra vakna nätter. Krampfyllda, eller helt enkelt bara vakna. Hur tufft det är men hur svårt jag tycker att det är att lämna över till någon annan. När inte ens våra närmaste frivilligt vågar/vill ta någon natt, hur ska vi våga låta någon utomstående?

Hur som helst så slog det mig här om dagen hur stor min E har blivit. Hon som faktiskt sover hela nätter. Hon som mycket sällan ropar eller kommer och kryper ned. Är jag knäpp om jag saknar det lite? Den tiden är förbi. Visst kommer hon fortfarande ibland om morgnarna och smiter in under varma täcket. Håller handen och värmer sig lite. Men hon smyger så för att inte väcka. Goa barn. 

Idag ska hon äntligen få vara med på mulle på förskolan. Två veckor har vi missat det men idag var hon laddad med matsäck och varma kläder. Spännande. Och sista året på förskolan är igång. 




5 kommentarer:

Nygårds Helle Jonsson sa...

Finns det något hjälpmedel som kan hjälpa utomstående OCH närstående om D får kramp nattetid? Något som visar att nu behövs medicin (vilket jag förstått att hon får vid de större kramperna) Tänkte om det är så att det för närstående skrämmer att inte vakna om D får kramp, om det finns något slags larm som talar om att hon behöver hjälp.
Min trötta hjärna tänker högt. Förlåt om det blev förvirrad text =)

Nygårds Helle Jonsson sa...

Du är verkligen inte knäpp som saknar närheten och det mysiga med att skrutt kommer och kryper ner. Eller som jag som samsover - jag kan inte sova när jag inte har skruttis intill mig. Är så van vid att någon buffar, sparkar och snusar intill mig. I princip alla tycker att hallå passa på att sova när du får barnledigt - men jag kan inte sova då eftersom kroppen saknar närheten.
Det kommer bli tufft en period när skruttis kommer och säger att hon inte längre vill samsova.

lilla angelyne sa...

Helle - Mysigt med samsovning. Det ger trygghet.

Vi har EP-larm som går igång på stora kramper (över 12s). D sover dock med oss under natten för jag vill kunna känna att hon andas och när hon har mkt små anfall vill hon bli kramad. Så, inget hjälpmedel direkt. Det bästa är att ha henne nära. Tack för dina ord! ❤️ Stora kramar

Jenny sa...

Samma känsla här.. Våra stora, som alltid står vid sidan. Bäst är dem. Stor kram. Vill träffa er! Saknar er!!

Sofia sa...

Stora, fina, och duktiga storasyster!!♡
Kram till er alla♡♡