måndag 16 maj 2011

platt fall

Efter den underbara helgen känns det inte fullt lika bra efter ett platt fall på spec MVC.
Jag har under mina graviditeter haft mestadels positiva erfarenheter av all personal - särskilt läkarna.
Tyvärr inte idag.
Bebis hade iallafall sjunkit ned med huvudet, så något vändningsförsök verkar inte bli nödvändigt. Skönt.
Dessutom var både flöde, tillväxt och fetalHB bra.
Skönt.
Men läkaren idag måste ha missat den psykologiska biten av möten med oroliga patienter.

För det första fick jag känslan av att hon inte förstod varför jag är orolig.
"-Ja, jag har sett att du inte haft lätta förlossningar. Men vad var det med den förra som var jobbigt? Var det att barnmorskorna sprang ut och in?"
Öhhhh.
Nja, kanske främst att förlossningen tog 4 dygn och att det var på väg att bli akutsnitt. Igen.

Läkaren tyckte sedan att det kanske räckte att jag kom tillbaka om några veckor (då jag börjar räknas som överburen), eftersom extra kontroller förmodligen skulle göra mig mer orolig.
Öhhhh.
Nja, mitt förslag var väl snarare att jag vill ha tätare kontroller nu mot slutet så att katastroftankarna inte ska ta över helt.

Hon påstod sedan att inget av de tester vi gör kan visa om det som hände med Troy skulle vara på väg att hända denna gång (och av den anledningen fanns heller ingen anledning till tätare kontroller).
Öhhhh.
Men varför tycker då mina "vanliga" läkare att det är rimligt med veckobesök? Och varför alla kontroller? Har jag bara blivit lurad?

Sist men inte minst tyckte hon att jag kan räkna med att gå minst en vecka över tiden och att igångsättning inte alls var ett alternativ. Eftersom det naturliga igångsättandet är bäst.
Nähä?!
Helt dumförklarad kände jag mig när jag gråtfärdig lämnade avdelningen.

Jag försöker att lämna den olustiga känslan här i de nedskrivna orden för att istället fokusera på att allt ändå såg bra ut och att det nästa vecka (jo, en tid nästa vecka fick jag iallafall) är bästa A-C.

6 kommentarer:

Emma sa...

Vilken idiot! Vad arg jag blir!! =( STOR KRAM till DIG!

Frida (Örebro) sa...

Styrkekramar till dig!

Tyvärr finns dessa "fel människor på fel plats" överallt. Själv fick jag en skopa "vadå, tror du att det är cancer eller? Hur kan du tro det?" när jag var orolig över en knöl i bröstet.

Jag håller alla tummar jag har och tänker på er varje dag!!! Kram Frida

Line sa...

men fy!! jobbigt att behöva träffa olika läkare/personal, lättast vore väl om man fick komma till en och samma person som visste mer och kunde sätta sig in i just DIN situation...nä blä för sånt där! Massa kramar <3

Ulla-Carin sa...

Trist med såna människor, stor kram från "gammel-moffa"

Jessica sa...

Öööh vafan! Tänkte skriva ngt jättedumt om den människan nu men låter väl bli...Men hur kan hon inte förstå?? Tycker inte ens att hon försökte att förstå. Känner nu sån tacksamhet för att jag har samma bm denna gång som med Arvid och även samma läkare. Vi fick hos vår läkare redan v.8 som redan då sa att självklart ska jag få bli igångsatt, för jag ska inte behöva vara hemma och allt sätter igång för skulle jag få panik och det höll hon med om. Nä, vad ledsen jag blir av att läsa hur du blivit bemött och kan verkligen tänka mig hur du måste känt, då du gick därifrån. Men hurra för att mirakel i magen mår bra :)
Kramis

Lovilin sa...

Åh,så fel det kan gå ibland. Bemötandet är ju så viktigt.
Känner så igen mig från graviditeten med Linn. Jag har ju gått hos underbara A-C alla grav, men vid ett tillfälle nu senast så var hon bortrest och jag fick istället träffa nån annan. Var helt klart att hon inte läst så noga i min journal, sen kändes det som att hon under hela besöket påpekade hur onödigt det var att jag var där, eftersom de iaf inte kunde göra nåt. Sen att det hade en lugnande effekt på mig, kändes inte så viktigt.
Kanske är det samma läkare vi träffat?
Usch, nej man känner sig inte så stark i de lägena. Man behöver nån som peppar och tror på en.

Jag tänkér iaf ofta på er och önskar er allt gott.

Många kramar
Linda