måndag 9 augusti 2010

bokrecensioner

Som jag nämnt tidigare jag den här sommaren verkligen plöjt böcker. Konstigt, om man tänker på att vi har vilda bebin här hemma. Inte så konstigt när man tänker på att de flesta varit ljudböcker. Ljudböcker är så fantastiskt praktiskt eftersom man kan göra en massa andra saker medan man lyssnar. Dock, fattas ju charmen lite i att lägga sig under filt och öppna boken med dess mystiska doft och liksom drömma sig in. Fördel nummer två är att jag och N kan "läsa" samtidigt. Om kvällarna ligger vi i sängen och lyssnar. Tvn är helt dissad (förutom So You Think You Can Dance).

~~~

Mari Jungstedt - Den farliga leken
Det var förra sommaren jag började läsa Maris böcker. Då var jag imponerad och jag fastnade verkligen för hennes karaktärer. I år kom "Den farliga leken" och jag är inte lika frälst. Historien inkluderar en flicka som lider av anorexi - vilket den delen känns iof väldigt trovärdig. Huvudkaraktärerna är dock fortfarande som gamla vänner - även om det kan kännas som om det står lite stilla. Men det som liksom drar ner betyget i mitt minne av boken är slutet. Det känns avkapat. Som om författaren haft bråttom och tappat fantasin.
Betyg: 3/5

~~~

Dan Brown - I cirkelns mitt
Det här var min första bok med Dan Brown. (Jag har dock sett filmerna "Davincikoden" och "Änglar och Demoner", som är baserade på hans böcker.) I cirkelns mitt var spännande (jag lyssnade på den under mina morgonpromenader och näst intill sprang vissa bitar eftersom den var så nervig). Handlingen är i stort att NASA hittar en meteorit som tros vara väldigt väldigt gammal i en arktisk glaciär. Samtidigt pågår presidentvalskampanjer där senator Sexton ligger bra till. Hans dotter Rachel arbetar för nuvarande presidenten och blir skickad till glaciären för att undersöka mysteriet kring meteoriten. Och det är där det går snett...
Betyg: 4/5

~~~

Dan Brown - Den förlorade symbolen
Jag gillar Dan Browns böcker för att jag lär mig så mycket. Hans karaktär Robert Langdon är professor i religiös symbolik och jag tycker det är oerhört intressant och jag kommer på mig att vid flera tillfällen få "Ahaa-upplevelser". I denna bok hamnar Langdon mitt i ett spännande virrvarr av frimurarna. Hans gode vän Peter Solomon har hamnat i knipa och han är den enda som kan rädda honom.
Betyg 4/5
(Anledningen till att det inte blir full pott är att slutet drog ut lite väl. Kanske hade den fått full pott om jag läst den. Det blev lite invecklat att lyssna på olika formler).
~~~
Anna Janssons böcker - Stum sitter guden, Alla de stillsamma döda, Må döden sova, Silverkronan, Pojke försvunnen
Det började en kväll på jobbet då jag hittade boken "Pojke försvunnen" av Anna Jansson. Jag har, för länge sedan, sett "Främmande fågel" som film och kände därför ganska snabbt igen karaktären Maria Wern. Iallafall så hann jag inte läsa färdigt om den försvunna pojken. Väl hemma tog jag upp lyssnandet av samma bok och här hittade jag en ny favorit. Trots att jag lyssnat på de ovannämnda böckerna i helt fel ordning har det inte varit svårt att hänga med och Jansson har verkligen bara blivit bättre och bättre. Spänningen är stor och figurerna är lätta att fästa sig vid.
Betyg 4/5 (det är genomsnittligt för alla böckerna).
~~~
Lars Kepler - Hynotisören
Riktigt spännande, även om N tyckte att det dröjde ett tag innan det hände något... Boken handlar om ett mord på en familj, där endast två barn överlever. Sonen skadas svårt och befinner sig i medvetslöst tillstånd. För att få veta vad som hänt och för att kunna rädda livet på den äldre systern kopplas en hypnotisör in. Vad får han veta?
Hypnotisören Erik Maria Bark upplever sin egen mardröm och allt vävs samman.
Betyg 4/5
(Inte full pott pga ett något för ouppklarat slut...)
~~~
För tillfället har jag faktiskt flera böcker på G samtidigt.
Jag och N lyssnar tillsammans på "Paganinikontraktet". I min mobil spelas "Silverkronan" (som jag inte är helt färdig med) och här om dagen hittade jag "This Charming Man" - i bokform - av Marian Keyes, som jag fortfarande inte har läst (har dock börjat nu).
Har ni några bra böcker att tipsa om?

8 kommentarer:

Anonym sa...

hej!jag upptäckte "pepparkakshuset" och mamma, pappa, barn av carin Gerhardsen, lättlästa och spännande. Tack för en fin blogg!

Ida sa...

Har du inte läst änglar och demoner och davinci koden? Dom är jättebra båda två, men änglar och demoner är helt klart allra bäst. Och dom går inte ens att jämföra med filmerna. Jag som egentligen är en filmmänniska och inte alls bokmänniska :-) Har du inte läst dem så måste du bara göra det!

lilla angelyne sa...

Anonym - Hej och välkommen hit! Jag stod faktiskt och kollade på boken pepparkakshuset här om dagen och la den i mentala lista på böcker jag vill läsa. ;-) Så jag ska försöka göra det också=)

Ida - Nää, fy mig. Har ju inte det. Började på Davinci en gång i tiden, men var inte så intresserad då. Kanske måste återuppta då ;-)

Liselotte sa...

Roslund o Hellströms böcker. Khaled Hosseinis böcker. P.S. Jag älskar dig!av Cecelia Ahern. Flera? :) Kram Liselotte

lilla angelyne sa...

Liselotte - Roslund&Hellströms böcker har jag läst, allihop. De andra lägger jag till listan. Har du fler? Bring it! =)

Anonym sa...

Viveca steen, de 3 hon har skrivit har varit bra.

Ann Rossman, fyrmästaren heter den tror jag. Super bra!

anna sa...

flyga drake av Khaled Hosseini är en underbar bok, även hans andra bok under tusen strålande solar är också bra. Om du gillar deckare kan du läsa michael connelly böcker om harry bosch, dom är väldigt spännande och bra. Om du vill läsa en underhållande bok rekommenderar jag "hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" av jonas jonasson, en lustig bok som man skrattar mycket till.

lilla angelyne sa...

Anonym2 - Ann Rossman tycker jag att jag känner igen, ska kolla upp det.

Anna - Vi lyssnar på en Connelly nu. Framgångens pris tror jag den heter, men den har hittills varit lite seg. Sambon är dock en inbiten Connellyläsare och han säger att "Harry Bosch"böckerna är bättre.

Tack för tips!