tisdag 26 januari 2010

älskade syster - det var då

Jag och min "syster-kusin", som också är Eiras gudmor, Mia.
Fotot är taget 1992. Jag är åtta år och Mia fem.
.
Mia och jag är egentligen kusiner. Hennes pappa är min mammas bror, alltså min morbror.
Trots att jag är uppvuxen hos min mormor har jag tillbringat mycket tid i Märsta, där Mia med familj bodde. Liksom att Mia ofta, ofta var hos mig och mormor. Somrar, jullov, höstlov, påsklov. Och ibland på helgerna däremellan.
Jag har alltid sett Mia som min syster.
Trots att det var jag som var tre år äldre är det Mia som har varit den morska. Den våghalsiga. Den beskyddande.
Vi har så många minnen.
Som då Mia bet mig i hakan. Jag lyfte henne. Mia bet och hängde sig kvar i min haka. Jag har fortfarande ärr.
Eller när jag råkade klippa henne i tungan. Vi lekte camping och en sax fick agera gaffel.
Eller när vi låg med ficklampa under täcket och berättade roliga historier. Mias favorit var den om Kalle, musen och amasonen.
Eller då vi hade tittat på "Fever lake" och Mia såg gröna ögon i min Leo DiCaprio plansch som hängde ovanför sängen.
Eller då vi stoppade bomull i en bh och släpade med henne till skolan, ljög för lärarna att hon var tre år äldre och sedan fick henne att spela Ludmila i vår pjäs.
Eller somrarna i helvetet. Som inte blev fullt lika jobbiga, eftersom vi hade varandra.
Vi bestämde, redan när vi var små att vi skulle vara gudmor åt varandras barn.
Givetvis är det så.
Mia är gudmor åt både Troy och Eira.
Älskade syster.

0 kommentarer: