måndag 30 maj 2011

graviditeten - än så länge

Idag är det en vecka kvar till beräknat datum. När graviditeten växt sig halvvägs gjorde jag en lista på lite jämförelser. Här kommer nu en sammanfattning av graviditeten, mest krämpor - men så har det varit iallafall. Ja, den är ju inte slut än. Men so far.

Hittills:

Illamåendet - Ja, det här är faktiskt första graviditeten jag inte kräkts mig helt igenom. Jag slutade kräkas om morgnarna runt v 25, med några enstaka bakslag. Nu mot slutet har det också hänt att jag vaknat och mått gräsligt illa. Men med bara någon/ett par veckor kvar känns det överkomligt.

Tröttheten - Fortfarande överlägset störst denna graviditet. Men det är mycket som skiljer denna gång. Både med T och E har jag varit sjukskriven sista tiden. Med T två månder innan och E hela fyra månader innan. Denna gång är jag hittills inne på tredje sjukskrivningsveckan, vilket gjort att jag hållt igång mycket mer. Dessutom har jag lägre blodvärde än tidigare gånger.

Foglossningen - Också störst denna gång. Men som med tröttheten tror jag det beror på ett mer aktivt liv, i kombination med tre väldigt täta graviditeter.

Oron - Har varit mer hanterbar denna gång. Det är först nu mot slutet jag känner att den tar all min luft till och från. Oron har också funnits i andra format som enorm oro för förlossningen och oro för på vilka sätt graviditet och nytt syskon ska påverka E.

Sparkar - Ja, nog märks det att det är olika barn jag burit. T var mer "bufflig" och rörde sig med stora välvande rörelser. Han var så kraftfull och stark. E var mer "intensiv" och rörde sig med hög hastighet och i alla olika riktningar. Redan i magen visste vi att hon skulle komma att bli en envis tjej. Lilla mirakel i magen nu rör sig också i många olika riktningar samtidigt. Inte med samma intensitet som E men fortfarande väldigt, väldigt rörlig - vilket också blivit skrivet i såväl BMs journal som vid TUL.

Vikt - Precis som vid tidigare graviditeter har jag haft en mycket långsam viktökning i början, för att sedan öka mot slutet i samband med vätskepåfyllnad. Jag hade gärna sett att vågen stannat lägre denna gång, men hittills gungar det på +14kg (närmar sig 15). Ja,jag antar att det denna gång till stor del handlat om den omvändning kostintaget fick från min viktnedgång innan graviditeten till vad jag ätit nu.

Halsbränna - Håhå, aldrig hade jag kunna föreställa mig hur vedervärdigt halsbränna är. Tidigare gånger har jag inte kommit i närheten av de eldsflammor jag denna gång sprutat. Räddningen har varit gaviscon som jag knaprat febrilt. Usch och blä.

Sammandragningar - Som väntat fler och kraftigare denna gång. Särskilt nu mot slutet. Jag förväntar mig dock inte till att de ska leda till att jag kommer igång tidigare. Min kropp verkar vara av det segare virket.
 
Lilla hjärtat (Troy), Lilla liten (Eira), Lilla mirakel


Är det någon som vågar sig på en gissning när bebis vågar sig ut? Och vem tror ni att det är? 

6 kommentarer:

marracarra sa...

bebben kommer den 4:e juni och det blir en tjej:)

Zandra sa...

Vill bara ge dej en extra styrkeKRAM så här i slutet av den här graviditeten.
Förstår att det är många olika känslor i omlopp.
Sköt om dej och vila när du kan. Snart har du fullt upp!
En i himlen och två små på jorden. <3
KRAMAR

mammamelle sa...

gud vad fin du är=) 15 kil är inte farligt heller,jag har gått upp 22 med första,23 med andra å nu tredje vet jag ej inte vågat vägt mig på lääääänge=)) men sist var det 15 å det var längesen hahah=))
jag gissar på en till tjej=)

Anonym sa...

Åh va söt du är:)
har följt din blogg länge, och inget är väl vackrare än en gravid kvinna! (har själv 2 flickor).
Du har en kille i magen....en liten Nils:)

Många kramar/Tina

c sa...

bebis kommer 7 juni, I know...

Evelina sa...

Vad FIN du är!!! Tänk så häftigt att det ligger en liten bebis därinne, jag kan knappast förstå det fast jag själv varit med om det ;-).

Kramis