måndag 31 januari 2011

graviditeten - än så länge

Det är inte så att jag förträngt. I början var det svårare att ta sig till. Kanske för att det var så mycket just då. Men med tiden har ett litet mirakel växt sig kärlek inom mig. Ljuvliga små sparkar.

Det är inte klokt vad man glömmer fort. För den sakens skull är jag tacksam för bloggen. Jag kan lätt gå tillbaka och läsa om graviditeten med Eira. Och även om det bara är vissa delar jag delar med mig av här kan jag lätt finna känslan jag hade när jag skrev. Med Troy skrev jag dagbok - det var dock en annan slags naivitet då. En upprymd graviditetskänsla jag aldrig mer skulle komma att uppleva.


Hittills:

Illamåendet - Kom ju redan innan plusset. Det var så vi började misstänka. Under praktiken gick det bättre än förväntat. Jag kan faktiskt räkna på mina fingrar hur många gånger jag behövt gå ifrån (vilket jag kan känna är ett hyfsat bra resultat). Illamåendetabletterna jag fick fungerade under en period väldigt bra. Särskilt i samband med användande av "Sea-band" vid måltider. Nu om dagarna är jag "bara" känslig om morgnar, vid hunger och i bilar. Ganska ok det med.

Tröttheten - Värst denna gång, av alla graviditeter. Å andra sidan har jag heller aldrig varit gravid på praktik, med en 16 månaders dotter hemma heller.

Foglossningen - Kom något senare än tidigare graviditeter och liksom lite lättare till en början. Nu börjar den göra mig lite halt efter en stunds sittande och jag har redan fått börja palla upp med kuddar om nätterna.

Oron - Mindre än förra gången. Men den finns där. Och kanske är den på ett annat plan. Jag har fått tid till den nya psykologen, det tror jag är bra. Jag är rädd att jag undantrycker oro annars. AuroraBM är också bokat, liksom ett första tillväxtUL om ett par veckor.

Sparkar - Från en början tyckte jag att denna lilla bebis var något lugnare än sina syskon. Men jag tror att jag får ta det tillbaka. Det är fullt ös, mest från morgon till kväll. Ja, jag har väl liksom lite mer plats att erbjuda också förstås.

Vikt - Jag och min BM har kommit överens om att inte bry oss så mycket om vikten denna gång (om jag inte ökar drastiskt på kort tid), då jag ju tidigare besvärats av obehag just kring vikt. Och eftersom jag ändå lyckades gå ned så många kilon mellan förra graviditeten och denna är det min egen känsla som får styra. Jag själv känner att det ju är skönt ju lättare man är. Hittills +4 kg.

Halsbränna - Tidigare graviditeter har jag varit relativt förskonad från halsbränna, men denna gång gör den sig mer till känna. Jag som älskar stark mat får nog undvika det några månader. Liksom kaffe och en del mjölkprodukter.

Sammandragningar - Liksom med halsbränna har jag bara haft "lindriga sammandragningar" tidigare graviditeter, förutom mot slutet då. Denna gång kom de första kännbara under praktikens stressigaste delar och har liksom hållt i sig. Fortfarande inte så starka och många att jag oroar mig (över just det) och livmodern känner ju igen detta tillstånd så jag antar att den förbereder sig.

Så, storleksmässigt känner jag mig inte så stor, än. Bildmässigt vet jag inte. :-)



Troy till vänster, Eira i mitten och lillasyskon till höger.
Lilla hjärtat, lilla liten och lilla mirakel.

1 kommentarer:

Matilda sa...

Tack, du söta :*

Vilken mysig mage! Jag blir lite nostalgisk.. Trots alla besvär en graviditet kan föra med sig är det ju så mysigt!