söndag 5 september 2010

så tycker jag

Jag ger mig inte ofta in i diskussioner där det handlar om politik. Inte för att jag inte är intresserad utan mest för att jag är för dåligt insatt för att diskutera. Men jag funderar lite över vänsterns syn på delad föräldraförsäkring. Ohly menade att det ska delas 50/50 - obligatoriskt - mellan föräldrarna. Utan möjlighet att ge dagar.

Som sagt är jag för dåligt insatt för att diskuterna, men jag undrar vad det kan finnas för forskning på hur det skulle påverka barnet om så skulle vara fallet (där föräldrarna, ekonomiskt, måste ta ut fullt alla dagar i veckan), att mamman är hemma de sex första månaderna för att sedan avlösas av pappan. Jag menar inte att barnet skulle fara illa. Jag menar inte att det skulle vara fel. Men under min terapi hos min fantastiska psykolog K har jag förstått, verkligen insett, vilken oerhörd betydelse anknytningen till mamman har för barnet just det första året. Tar man hänsyn till det i den här synen på delad föräldraförsäkring? 

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kramen VÄRMDE!
Följer dej....

Massor med kramar tillbaka
Ingela&Kjell

*annorlunda mamma* sa...

Han vill ju skapa jämnställdhet, men det skapas inte genom att lägga sig i hur föräldrar ska dela på föräldrarledigheten.. Blir det som Lars vill, så kommer jag gå i taket.. För får jag fler barn vill jag vara hemma med dom lika mycket som jag är/varit med Adam..

Skulle vi få fler barn, så har min sambo inte ens råd att vara hemma med föräldrarpenning, då han har mer utgifter än vad jag har..

Lycka till med studierna.. =)

Hanna T sa...

Jag höll på att smälla av när jag hörde detta!
Möjligheten att dela 50-50 finns ju nu oxå, men det e väl upp till varje familj att bestämma hur man vill ha det. Eller hur man KAN ha det... Det e mycket som styr vem som e hemma, inte minst ekonomin.
VILL och kan man dela lika så gör man väl det, men att det ska lagstiftas om det e FEL!
Det e i sånna här situationer man märker hur jämnställdheten har spårat ur...

Evelina sa...

Det där gör mig så himla förbannad! Vi är väl för fan vuxna människor som kan bestämma själva vad som blir bäst för OSS och våra barn??
BLÄ för de rödgröna!

lilla angelyne sa...

Jag håller helt med er, det måste få vara upp till varje familj hur man vill dela dagarna. Det är ju meningen att man ska kunna leva under tiden man är hemma med sitt barn. Jag tycker inte att det ses ur barnets synvinkel här.
Hanna, jag håller med dig om en urspårning i jämställdhetsfrågan.