måndag 6 september 2010

9 snabba med pappaN

PappaN hängde mest med i viktnedgångsracet för att vara ett stöd för mig. Han har aldrig direkt varit överviktig, även om även han drabbades av några "gravidkilon". Han hade som första mål att gå ned 7 kg, vilket var till hans trivselvikt som han vägde för ett antal år sedan. Väl nedgånget tillkom ytterligare ett mål på -3 kg, vilket också det nu är uppnåt. Jag intervjuade honom, i sann reporteranda (jag är så bra på att leva mig in i situationer att jag till och med höll fram en petflaska som mikrofon). ;-)



Varför började du äta enligt lchf?
- För att du skulle göra det.
Vad hade du för förväntningar?
-Inga större, bara att det skulle bli jobbigt.
Vad trodde du skulle bli svårast?
-Att klara sig utan potatis.
Vad blev svårast?
-Efter ett tag blev det svårast att hitta bra recept. Och kanske blir man lite trött på gräddsmaken.
Är det något som gått bättre än förväntat, vad?
-Att stå över chips och allt sånt. Vi har inte ätit chips någon gång under lchftiden.
Vad har smakat bäst?
-Min morgonsmoothie (se recept nedan, min anm.)
Vad har smakat...mindre gott?
-Oopsies och lchfpizza. Jag gillar inte ägg.
Hur mår du utan kolhydrater? Är det någon skillnad i kroppen.
-Bra. Ja, 10 kilo är rätt mycket lättare. Magen mår bättre.
Hur går du vidare?
-Försöka behålla vikten utan att tillföra allt för mycket kolhydrater. Jag kommer inte äta lika strikt som tidigare.



PappaNs MorgonSmoothie
150g bär
1 dl turkisk yoghurt (om det inte finns hemma funkar det med creme fraiche)
1 dl grädde
1 dl mjölk
MIXA

3 kommentarer:

Alexandra sa...

Jag äter också lchf, behöver verkligen gå ner mina graviditetskilon efter William. Men just nu står det still på vågen, samtidigt som cm blir mindre.

Har nu läst igenom hela din blogg och tårarna har runnit. Känner så väl igen mig. Tack för att du skriver. Det hjälper och stödjer andra.

Många kramar från änglamamma Alexandra

Matilda sa...

Nämen tack!

Jag vet faktiskt inte varifrån namnet kommer.. Jag försökte göra om alla namn jag kom på eftersom jag ville ha ett som inte var jättevanligt, och där bland alla tankar måste det ha dykt upp :)

Vad duktiga ni är! Jag skulle verkligen också behöva mig på något liknande.

Line sa...

Ni har/är verkligen varit jätteduktiga båda två :)