söndag 22 augusti 2010

storkok - del 3

Köttgryta á la mamman och pappaN


Jag påbörjade ju tema storkok för en tid sedan. Dock råkade del tre bli uppäten innan jag hann fota. Eftersom fröken lilla liten har en smärre matvägran för tillfället och köttgryta är det enda som hon verkar tycka är något så när ok tillagades en ny. Denna gång med nötkött istället för fläskkött. Hoppas att den blir lika poppis denna gång.


Recept köttgryta (på ett ungefär) 6 port


3 potatisar
1 palsternacka
2 morötter
½ liten lök
Nötkött (har ingen aning om hur mycket vi hade, 100 g kanske)
Lagom mängd mjölk eller grädde (i vårt fall är den nu laktosfri)
1 msk Tomatpuré
Kryddpeppar
Lagerblad
Persilja
Koriander
Timjan
Hacka rotsakerna och köttet i små bitar. Lägg i vatten och koka upp tillsammans med kryddpeppar och lagerblad (jag brukar låta rotsakerna ligga i från början och sedan lägga i köttet).
Kokas tills konsistensen är mjuk.
Häll sedan av vatten så att det bara är ca 1-1½ dl vatten kvar i kastrullen. Häll i valfri mängd mjök eller grädde (det beror på vilken konsistens man önskar, hur mycket man använder). För lite trevlig färg tillsattes lite tomatpuré. Krydda. Låt puttra en stund till (vår stod ca 15-20 min till).

(Kom ihåg att plocka ur lagerblad & peppar).

2 kommentarer:

I huvudet på Caroline sa...

Du är himla duktig! Önska jag fick lite inspiration av dina toppen recept...men icke, latamasken har slagit till!

kram

*annorlunda mamma* sa...

snällt att du lägger ut recept på bloggen =)