måndag 26 juli 2010

stillestånd i matväg blev succé

Ibland får jag lätt stillestånd i tankeverksamheten när jag ska fundera ut mat till E. Eftersom jag & N äter mestadels högfett är det sällan vi äter exakt samma mat som E. Idag var det ett långvarigt stillestånd. Men så kom jag ihåg att jag, när vi var på smakportionstadiet, hade besökt en sida som hade massor av fina recept. Detta blev det idag, fast med en egen variation.


"150 g färsk skinka i små bitar (E åt skinka till lunch så istället tog jag frikadeller nu)
1 liten squash i små bitar (hade inte hemma utan tog broccoli, morötter och blomkål)
½ msk smör
½-1 msk senap
1 dl vatten (mjölk istället för vatten och grädde)
½ dl grädde
vitpeppar, ingefära
Stek köttet i smör några minuter utan att det får stekyta. Tillsätt grönsaker, senap
och vatten och rör om. Låt grytan koka några minuter. Tillsätt grädde, smaksätt
med peppar och ingefära och värm upp. "


Och gissa om det gick hem. E smaskade och smaskade. Perfekta små bitar som var alldeles plockvänliga.

Och förresten så tillsatte jag lite lite lökpulver och basilika. ;-)

1 kommentarer:

Line sa...

å va härligt med barn som äter :) Alfred har börjat rata det mesta jag bjuder på...det han inte vill ha spottar han ut så det är lite drygt...Kram på er