måndag 8 mars 2010

tre lägen

Ok, Eira har tre lägen här hemma.

1. Bäras.
2. Gråta/gnälla.
3. Ligga tätt tätt intill och pilla i ansiktet alternativt ligga vid bröstet (vilket det i de flesta fall slutar med eftersom de andra lägena slutar fungera efter en liten stund - ja gråtandet leder ju allra oftast dit).

Några andra alternativ finns egentligen inte. Visst kan hon (som nu) ligga själv en liten stund. Men det är för att jag precis (för sjuttioelfte) gången legat bredvid henne och sakta och försiktigt lirkat mig lös och upp. Alltså vet hon ännu inte att hon ligger själv så det räknas inte. Visst kan hon också leka en liten stund på lekmattan på golvet medan vi äter. Men då är det under vissa (rätt högljudda) protester.

De tre lägena har fungerat hyfsat eftersom vi varit/är krassliga hela familjen. Men det börjar tära lite på ryggar och ork.

Jag kan ju heller inte sluta fundera på anledningen. Kanske är det så att hon har ont någonstans. Kan det vara tänder? Ont i halsen? Magen? Rosslandet är näst intill borta så jag tror inte att hon irriteras av det. Feberfri har hon varit både igår och idag. Kanske är det bara ännu en storm vi ska rida ut.

Vad är det man säger till hästen när man vill att det ska gå fortare, hoppla?! (nope, har aldrig varit någon hästtjej)

Tekniken bör hyllas. Under de dagar då rosslandet var som värst var jag konstant rädd för att Eira skulle sluta andas helt. De två nätterna var nog de längsta i mitt liv. Men jag måste säga att andningslarmet gjorde att jag åtminstone sov en kvart. Bättre än inget, ellerhur?

Hurra för andningslarm, som för övrigt kommit till fantastiskt stor andvändning här hemma på berget och som gett en hel del lugna(re) stunder.



1 kommentarer:

martina sa...

den som kom på andningslarmet e min idol:P nog det allra bästa baby saken vi köpt:)