måndag 14 september 2009

skrämmande spännande

Det vände. Helt plötsligt blev det lite lugnare. Lite ljusare. Jag tar vara på den tid det varar. Samlar kraft.

Förkylningen var av dunderkaliber, men snabbt övergående. Förutom lite tät näsa är jag så när som återställd. Helgen passerade lite för fort som vanligt. N är tillbaka i skolan. Jag försöker att ha något att se fram emot varje dag - utan att det går till överdrift. Dagarna går så långsamt, så långsamt.

Ute bland folk känner jag mig som apan i bur. Människor tror att deras blickar inte syns, men det gör det mer än väl. "Stackar'n, hon ser ut att spricka när som helst." Det är inte diskret. Man skulle väl kanske kunna tycka att jag vant mig vid dessa blickar, viskande, pekande och allt för ofta kommentarer i samma stil "Men guuuud, nu måste du ju ha gått över.", särskilt eftersom jag fått höra det ända sedan vecka 20. Men nej, jag vänjer mig inte. Vad är det egentligen som får folk att tro att det är fritt fram att glo och kommentera gravida hur som helst? Hormonmonster eller inte, min mage är min borg - där i finns det finaste i världen.

Vi närmar oss vecka 38, skrämmande spännande. Men bebis är fullgången och vi har plan B.

10 kommentarer:

elin sa...

skönt o höra att du mår bättre. :)
hur känns det med förlossningen? har ni bestämt om ni ska göra snitt eller försöka på annat sätt? eller det kanske ni vill hålla för er själva..du behöver inte säga något. jag hoppas innerligt att det går så bra o att det går fort iaf :)
snart blir Troy storebror, o ni tvåbarnsföräldrar. Tänk vad stolt lilla killen kommer vara där upp i himlen. <3

Sigge sa...

Å det där känner jag igen, redan i Januari började folk fråga om det inte var dags - och Tiger var beräknad i Mars... :)

Det är ju iaf inte såå långt kvar nu :)

Lisa Olveby sa...

Det är som du säger, magen är din borg och eran hemlighet däri och ett av de finaste ni har, ett lillasyskon.

Bara 16 dagar kvar och spänningen stiger. Tänker mycket på dig nu i slutet av graviditeten, snart, mycket snart är ni ytterligare en person i familjen. En av 4.

Passa på att njuta och vila så mycket du kan, snart har du en som håller dig vaken lite på nätterna.

Kram

Ines sa...

Fin tanke att magen är din borg. Och så vill en främling också önska lycka till!
/Ines

Lovilin sa...

Hej!

Blev lite orolig när det inte kom nåt inlägg igår ;)
Kände mig också uttittad i slutet av grav. ville inte ha kommentarer och blickar. Kände ofta att folk tyckte man var konstig bara för att man inte var sprudlande glad och bara ville prata graviditet.

Nåja, ville mest säga att jag tänker på er massor.

Kram
Linda

Ps. Om du har några frågor om igångsättning så vet du var jag finns

mikaela sa...

jag tror folk tycker det är okej att glo och kommentera gravida kvinnor för att man liksom anser att gravida kvinnor är "avkönade" på något vis, som en offentlig mamma och därmed offentlig kropp. man har blivit madonnan. ja, och då är det ofarligt på något vis eftersom gloendet och tafsandet inte är sexuellt. gissar jag då. ha, som att det skulle göra det okej för den utsatta. kanske är det dags att plocka fram den gamla klassikern: "haru käkat glosylta?!"

lilla angelyne sa...

mickis - You made my day. "Glosylta" ska jag visst använda mig av!

Linda sa...

Skönt att du mår lite bättre vännen. Har tänkt på dig! Vet att det är både långa och svåra dagar emellanåt. Hoppas lilla liten vill komma ut till er snart, snart. Så otroligt spännande! Tänk om vi skulle ligga inne samtidigt :-)

Känner igen dina tankar om magen och blir precis som du besvärad av alla som helt öppet ställer sig och glor. Precis som om man är allmän egendom.. Tröttsamt.

Ta hand om er. KRAM!

MonaA sa...

Hej!

Jag har hittat till din blogg för första gången idag, och vill lämna en hälsning och stor lyckönskan från mig.
Har själv två barn, och jag vet hur du känner när folk tittar och pekar och tror att det är ok. Jag var rätt stor i båda mina graviditeter, särskilt den sista, folk trodde jag skulle föda vilken dag som helst när jag var i vecka 25!
Vet du, jag tittar också på gravidmagar. Men inte för att de ser sprickfärdiga ut eller för att jag vill kommentera dem. Nej, jag tittar för att det är såååååå himla vackert med gravidmagar! Åhh, jag tittar på mamman för jag vet vad hon har framför sig; förlossningen, de första fantastiska ögonblicken med sin nyfödda bebis, lukten av bebis, alla stunder man bara ser på sin bebis med förundran över detta lilla mirakel. Alla mysiga amningsstunder....
Ja, kort sagt helt fantastiska upplevelser har ni framför er, och jag tittar på er för att ni är vackra och för att jag kanske är lite avundsjuk också :-)! Jag skulle gärna vrida tillbaka klockan, uppleva mina söners spädbarnsår igen. Men det går ju inte, och fler barn blir det inte för mig. Det klarar jag inte. Inte att vara gravid, jag har mått både psykiskt och fysiskt väldigt dåligt under graviditeterna, och har dessutom fått struma.

Ja, så om du möter någon som tittar på dig och bebismagen, så är det säkert för att du är vacker!

Jag önskar dig allt LYCKA TILL, snart har du ditt mirakel i din famn!

Kram!
Mona

lilla angelyne sa...

Tack för era fina kommentarer!


MonaA - Välkommen hit. Jag ska inte låtsas som att jag inte heller tittar på fina magar. Men det finns olika sätt att göra det på och jag är ganska säker på att jag inte skulle uppfatta dina blickar som stirrande. Det känns så tydligt vilka som gör det av välvilja och vilka som "glor" - vilket ger känslan av allmän egendom.

Gravida är oftast mycket mycket känsliga och det som förundrar mig är varför det kommer så många klantiga kommentarer, även från de som varit gravida tidigare. Det borde införas någon slags regel om endast positiva kommentarer åt gravida!