tisdag 1 september 2009

lycka med levande barn

""Men GUUUD va kul,,,, ni måste ju vara så glada nu när ni har en av varje,,,"

Jag tänker inte tala om varifrån citatet är taget, men det handlar om en kommentar angående en familj som utökats med ett litet barn - en pojke. I familjen fanns en liten flicka sedan tidigare.

Jag undrar i mitt stilla inre hur personen med kommentaren tänkte. Borde man vara extra glad om man får två barn med olika kön? Kommentaren får mig att känna det som om att det inte hade varit lika roligt om bebisen varit en flicka.
Hade det då bara varit värt ett grattis?

Jag kan inte låta bli att fundera kring hur det kommer att bli för oss. Kanske faller vi utanför ramarna även här - då vi ju inte har en levande pojk hemma hos oss.
Vi vet ju att han, i vissa ögon, inte riktigt räknas.

Hur kul kommer det vara för oss, om vi får en flicka - ska vi då vara glada att vi har en av varje?
Eller räknas det bara om barnen lever?

Eller om lilla liten är en pojke - är det mindre roligt för oss då eftersom vi redan har en pojk - eller kanske extra kul eftersom vi då får "den pojken vi aldrig fick" (jodå, tro mig, den kommentaren har förekommit)?

Jag kan inte låta bli att fundera.
Varför kan det inte bara vara lycka nog att få ett levande barn?

4 kommentarer:

Linda sa...

Ja jag undrar detsamma... Varför är det inte lycka nog med ett levande barn? Och varför räknas oftast bara liv?

Tänker på dig och hoppas att det är slut på stress för er del nu. Jag hoppas att du kan få lugn och ro fram tills lilla liten kommer till er!!! Stor varm kram!

Charlotte sa...

Så tråkigt, onödigt och korkat med sådana kommentarer!

Senast i lördags fick jag kommentaren "Ni ska väl ha en till, så att ni får en pojk också?"
Är det något jag år igång på är det kommentarer av den typen. Som att barn främst är kön och inte individer. Jag blir så trött! Numer så biter jag tillbaka!

Jag önskar er all lycka med den kommande förlossningen, för den är väl ganska nära nu?

Kram

Anonym sa...

Hej Vännen! Vilken fin sida du har gjort, du är mycket kreativ! Vill bara säga lycka till och du vad ska jag säga jag har tre flickor... men du kan ju tänka vad jag har fått höra....Jag håller med dig, alla barn är lika mycket värda! Kram på dig och N /Mari

Alexandra sa...

Vilket bra inlägg, tänk om människor skulle tänka lite innan dom öppnar munnen.

När jag väntade Theodore fick jag ofta höra att "vi får hoppas på en pojke den här gången" och efter han kommit får/fick jag höra "vad skönt att det blev en pojke, nu räcker det väl med barn...." blir lika irriterad varje gång, hur många barn jag vill ha hänger inte på könet.
Min pappa skulle vara rik om han fick en hundring för varje gång någon påpekat att han trots 4 försök inte lyckades få en pojke. Det är ju som att säga att vi tjejer inte är lika mycket värda, men pappa tycker inte så, så klart :-)