torsdag 20 augusti 2009

när små barn dör





Det händer ibland.


"Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag

och något alldeles oväntat sker.

Världen förändrar sig varje dag

men ibland blir den aldrig detsamma mer"


Alf Henriksson



Det händer ibland att små barn dör. Små barn som inte ens hunnit smaka på livet. Det händer ibland. Mycket oftare än vad vi vill tro. Små, små efterlängtade barn. Det händer ibland att väntande föräldrar förlorar sina små. Oväntat. Vem som helst. Inga kategorier. Det bara händer. Och det gör ont.



Varje gång nya fina föräldrar tvingas in i den oönskade värld av ensamma föräldrar kniper det hårt runt mitt hjärta. Jag vet att deras värld har stannat. Liksom min gjorde en dag i juli. Allt har stannat. Och tystnat. Det finns inga ord som beskriver det hålrum ett litet barn lämnar efter sig. Ett helt liv. Inga ord till tröst. Ingenting kan förklara. Idag kniper det extra runt mitt hjärta och mina tankar finns hos de föräldrar som är precis i början av en lång vandring. All värme åt er.

0 kommentarer: