måndag 18 maj 2009

förkylningen ligger och lurpassar

Sista kursens andra vecka, av tre. Skönt.
Dagens studerande bestod av två föreläsningar. Den ena om det korta samtalet. Hur jag som lyssnare ska visa patienten att jag lyssnar och inte lägger in några egna värderingar.
I materialet fanns denna sekvens av Hjalmar Söderberg och den fick mig att fundera över människor runt omkring mig.

"Ett barn vill bli älskad
i brist därpå beundrad
i brist därpå föraktad
i brist därpå fruktad."



Idag känner jag mig trött och lite hängig. Har jobbat helg och dessförinnan även ett extrapass i veckan, utöver studierna och det känns i kroppen. Tror dessutom att det är en förkylning som ligger och lurpassar i kroppen. Det kommer alldeles säkert lagom till skolans slut.

Förra veckan kom en tid till Spec. mödravården och vår läkare JW. Det är dags för det första tillväxtultraljudet. Vi har känt en viss oro över att behöva träffa en annan läkare då det blir sommar, semester och allt vad det innebär, men nu verkar allt iallafall ordna sig till det bästa. Om två veckor finns även en tid på MVC för diskussion om eventuell sjukskrivning, det kommer att vara svårt att arbeta fullt ut i sommar, utan att det ska gå ut över någon på arbetsplatsen då det finns en hel del arbetsuppgifter som är svåra att utföra som gravid. Det viktigaste för mig är att Lilla liten mår bra.

2 kommentarer:

Alexandra sa...

Du är otrolig Sandra! Du pluggar, jobbar och väntar barn med all den oro det innebär! Jag förstår inte hur du orkar och hinner med. Jag hoppas du blir sjukskriven, i alla fall till viss del, så du får vila både för din skull och för den lill* i magen!
kram

lilla angelyne sa...

Tack för de fina orden Alexandra. Jag tror att jag har en tendens att "köra på i ullsockorna". Börjar bli bättre på att dra ned på tempot (tro mig, jag har varit värre) och det ska bli riktigt skönt att vara hemma och ta hand om lilla liten i magen i sommar!