tisdag 19 maj 2009

10 månader

En älskad, efterlängtad, underbar liten pojk har 10 månaderskalas i himlen idag.


Livet tog en vändning jag aldrig kommer förena mig med. Jag vägrar. Jag kommer alltid vänta på och längta efter Troy. Sorgeåret är snart över, men sorgen över en saknad pojk finns hos oss varje dag. Lite extra påtagligt vid minnesdagar som denna.

Jag har svårt att förstå att tiden har runnit iväg. I magen finns ett lika efterlängtat och älskat syskon. Jag vet att Troy vakar och ser efter oss. Jag vet att det är sant. Sorgen och glädjen går hand i hand. Smeker mina kinder. Det är svårt.


Jag har fortfarande svårt att vara den som håller kontakten. Än är vardagen något vi kämpar oss igenom. Mina krafter går åt att bara vara. Kanske syns det inte utanpå, men sanningen bär på tunga stenar. Många människor har försvunnit under dessa månader. Några jag aldrig trodde. Några har inte orkat med vår sorg. Det är svårt för oss att låtasas som att vi orkar. Vi är här och vi är allt vi kan och förmår. Några få värdefulla har visat sig vara livsviktiga. De som orkar bära oss när vi inte har kraft nog. De som inte gett upp när vi inte svarat, utan förstått vikten i att fortsätta ringa - inte bara en gång, utan igen och igen. De som haft tålamodet när humöret inte räcker till. De som förstått när vi behöver tid för oss själva utan att ta illa upp. Underbara älskade.

3 kommentarer:

Linda sa...

Grattis i efterskott fina Troy! Hoppas ni hade ett härligt kalas mellan molnen igår! *kram*

Jag känner så väl igen mig i ditt sista stycke. Så många som försvunnit... Så många som inte sett att vardagen, trots att man ler i bland, var en kamp från morgon till kväll och natten var avgrunden däremellan.

Ses ikväll vännen, Stor kram!

Sandra Engström sa...

Kikar in på din blogg emellanåt. Det är inte ofta någon gör så stort intryck på mig så att jag känner för att skriva en kommentar, men du Sandra du gör det. Jag har en liten här hemma och en till i magen som beräknas komma i november. Det som berör mig är att du får mig att uppskatta det jag har så innerligt och verkligen stanna upp och tänka till, det är det inte många som får... Och jag hoppas att du tar det här som en komplimang och inte tar illa upp för det är inte menat så... Tänker ofta på er! Jag önskar er all lycka i framtiden och underbara år med den lille i magen =) Kramar från Sandra, bortflyttad Avestabo.

lilla angelyne sa...

Sandra - Tack för de fina orden och tack för att du tog dig tid att skriva det - det värmer mitt hjärta ska du veta! Stort lycka önskar jag också er med graviditeten och kommande lilla pyret. Kram