lördag 24 januari 2009

jobb och drömmar om semester

Santorini '07


Hemma, från jobbet, på en tillfällig visit. Alldeles snart bär det av igen. Har egentligen redan jobbat mitt pass, men ska följa med på länsdans - en fantastisk upplevelse.



För ett par dagar sedan "firade" jag tre år på min arbetsplats. För tre år sedan såg livet ganska annorlunda ut. Tänk vad allt är relativt. Jag trivs med mitt jobb - på många olika sätt. Önskar mig aningen mer i lön, särskilt efter att fått höra vad andra fått som ingångslön. Surt sa räven. Det här med arbetslivserfarenhet och livserfarenhet är en viktig faktor i anställandet av folk - men ibland kan det vara bra att se det ur fler vinklar. Vad är det som säger - per automatik - att en 40-åring är "mer mogen" än en 25-åring. Ja, 40-åringen har levt längre, det är sant. Men om 40-åringen är outbildad och inte har någon erfarenhet inom yrket och 25-åringen är utbildad och uppvuxen med yrket i sitt hem - vem har mest erfarenhet då? Ja, ja. Ingen idé att gräva ned sig i dumma bestämmelser.



Jag och N pratade diffust om semester. Förra sommaren var en väntan på trollboll, med en Göteborgsresa som semestertopp. Kanske vågar vi iväg i år. Vi älskar att resa. Det är en del av vår identitet. Vi pratar om Skåne, bila till Tyskland, kanske Frankrike.
Vi får se - man vet aldrig vad livet har att erbjuda.

1 kommentarer:

Linda sa...

Äh vad fina ni är på kortet! Det låter härligt med semester, det är skönt att byta miljö.

Håller med dig om att det är märkliga bestämmelser ang löner...

Jag kommer på onsdag, Oscar var inte helt säker om han kunde så vi får se. Det ska bli skönt känner jag, är lite låg just nu. Victor-ont och plutt-i-magen-nervös.

Kram!