fredag 9 januari 2009

försäkringskassan + nåd

Idag blev jag totalt överbevisad - det finns vänliga människor på försäkringskassan. En kvinna ringde och talade om att det var hon som skulle besluta om vi ska betala tillbaka de 6700 kr som vi tydligen är återbetalningsskyldiga. Hon hade under dagen fått ett meddelande om att jag överklagat och hon hade läst på om min situation.

Faktum är att jag inte alls överklagar. Jag ber om nåd. Jag förstår att vi fått för mycket pengar. Jag förstår att det är sådant man ska undersöka när man får pengar och jag förstår att vi måste betala tillbaka.

Varför jag ber om nåd är därför att detta skedde ca 14 dagar efter vår sons död. Vi hade svårt att ta oss upp ur sängen än svårare att ha koll på ekonomin. Därför upptäckte vi inte att fel penning blivit insatt på kontot. Vi öppnade inga brev. Dessutom hade vi ingen som helst kontroll över våra sjukskrivningar, det skötte kuratorerna från Uppsala och Falun (underbara människor). Vilket är ännu en faktor till varför vi inte kontrollerade den felande summan.

Iallafall, kvinnan sa att vi skulle sova på saken, att hon skulle överlägga och ringa på måndag. Tre minuter senare ringde hon och sa att hon talat med sin kollega och att de beslutat att jag skäligen inte kunnat upptäcka den felutbetalda summan. Med andra ord - min nåd blev hörd - vi behöver inte betala tillbaka någonting.

Tack!

Åter till studier, så småningom en paus för Let's dance.

God kväll

1 kommentarer:

Anonym sa...

Men så härligt att höra att ni fick så bra bemötande på FK ! Det finns människor som är humana där med.

Hoppas eran helg har varit bra. stor kram !