måndag 25 juni 2012

snurrande

Innedag. Hela dagen.

Det är tufft. Två små som tröttnar innan jag ens har hunnit tänka tanken. D klättrar överallt. Står hon inte på ett ben på toastolen så har hon klättrat upp på tvbänken och klappar fint på tvn. Eller sitter i skafferiet med händerna fulla av potatis. Pjuh.

E gillar att pyssla. Måla. Klistra. Klippa. Ja, det finns en hel del där att underhålla med. Det bästa är min scrapväska. Den använder jag som hemligt vapen. När så behövs.

D har ätit sin nya medicin i en vecka nu. Jag tycker att det är lättare med flytande. D har visserligen varit jätteduktig på att svälja tabletter, men flytande är lättare att få i "i farten".

Mitt huvud snurrar konstant i tankar på hur hösten kommer att se ut. Vi har inte föräldrardagar i all evinnerlighet att ta ut och så småningom behöver de börja på förskolan. Men är det bäst där de är eller går det att minska på infektionsrisken om de går på en mindre förskola/dagbarnvårdare? Och kommer D behöva en resurs? Hur ska jag annars våga lita på att de hinner se henne vid en kramp? Som det känns nu kommer tjejerna vara hemma tills efter jul. Men sen då?

Tacka vet jag ljudböcker när det snurrar som värst. Jag älskar att krypa in i någon annans värld. Om så bara för en liten stund.


Den här boken snurrar i min iphone just nu.
Bild

2 kommentarer:

Emma sa...

Trodde att så små barn som D fick all eventuell medicin som flytande eller stolpiller. Är det nåt nytt med tabletter. Min lilla I får betablockare 3 ggr om dagen pga sitt hemangiom och det är flytande. Inte lätt när hon spottat ut, men högre koncentration på med ger mindre dos i sprutan o det går bättre. Men alvedon, funkar inte spec bra med mängden.
Jag hoppas och önskar att nya medicinen fungerar bättre. Lilla söta D är alldels för liten för detta. Jag lider med er varje gång jag läser att hon har krampat.

lilla angelyne sa...

Jag vet faktiskt inte. Men fenemal som D äter (den som trappas ut nu) finns iallafall bara i tablettform. Det går ju att krossa den, men hon är duktig på att svälja med vatten. Flytande har funkat bra för D, även om hon inte heller gillar alvedon/ipren särskilt. Ett tips jag fått lära mig är att massera lite lätt vid käkarna(nedanför öronen) eftersom sväljfunktionen aktiveras då. Då sväljer de rätt fort och lätt. Den nya medicinen ska endas ges ca 1,5 ml, så det är så lite att det knappt märks.

Hur länge ska I äta betablock, är det tills hemangiomet gått ned helt?

Tack för omtanken!
KRAM