onsdag 27 april 2011

virriga mamman byter vecka


Nog går veckorna fort allt. Helt plötsligt närmar vi oss den stora nedräkningen.
Nästa vecka är det en månad kvar till beräknad födelse. En månad!

Jag har sannerligen haft lite svårt att komma ihåg vilken vecka det är vi bytit till, men för någon vecka sedan hittade jag en app (Liberos "Pregnancy Calendar") till mobilen som gjort att jag kan tjuvkika lite när jag glömmer bort mig (av naturliga skäl glömmer jag inte längre att jag är gravid...hmm... men just vilken vecka det är byte till är svårt för virriga mamman).

Och såhär står det om vecka 35 (34+);

"Barnets hjärta slår cirka 120-160 slag i minuten.
Nu börjar det bli trångt och därför håller sig barnet mer stilla än tidigare.
Dessutom har ditt barn kanske vänt sig så att huvudet pekar nedåt, redo för förlossningen.
Som om det inte vore nog så lägger barnet på sig mellan 25 och 30 gram per dag.
Hon eller han har inte lika mycket plats som tidigare."

Jag skulle inte vilja påstå att det är överdrivet lugnt där inne.
Det trängs och stångas mer eller mindre hela tiden.
Nytt för denna graviditet är också ett slags "knäppljud" som hörs på utsidan.
Ingen av de andra barnen har gjort något som hörts så tydligt.
Vad det är vet jag inte riktigt.
Men pappa sjukgymnast säger att det förmodligen är bebisens leder som knäpper.
Ja, det låter så iallafall.

10 kommentarer:

Alexandra sa...

Vad fin du är!

mammamelle sa...

hiih jag kunde höra knäppande ljud med båda mina pojkar å det sägs vara lederna som kan höras=)) har inte hört nå sånt ännu denna grav men det kommer nog=)) hoppas allt är bra annars=))

Sofia sa...

Ooo en månad är ju ingenting!
Så fin du är med din goa mage Sandra.
Klickandet känner jag igen från båda mina killar. Mest storebror, där klickade det länge och ofta. Fick också det förklarat som små leder som klickar. Häftigt men lite läskigt!

Kram kram

Jessica sa...

Åh vad fin du är!
Jag tycker att det är så vackert med bebismagar, gravida lyser verkligen och du gör det verkligen!
Kram till er allihopa!

Linda sa...

Du är fantastiskt vacker Sandra! Vilken härlig bebismage du har <3 Tänk att det bara är en månad kvar! Vad tiden går fort. Snart finns bebis nr 3 i dina armar, lycka.

Jag hoppas innerligt att vi kan ses snart. Jag är ledig alla helger så säg till om det passar för er någon helg. Om inte annat kommer vi på snusa-bebis-besök när lilla miraklet har kommit.

Kram!

Anna sa...

Oj vad fort det gått. Nu närmar sig mötet med stormsteg. Lycka till!

lilla angelyne sa...

Tack fina Ni!!

mammamelle & Sofia - Skönt att höra att knäppandet funnits hos fler. Det låter ju verkligen märkligt! =)

SaraCecilia sa...

En bekant till mig hade en klickande mage under en av sina graviditeter också och svaret kom när lilltjejen kom ut. Hon sög helt enkelt på tummen och drog ur den ur munnen med ett smack!, även på utsidan av magen :) Det kanske är det er lilla gör också?

lilla angelyne sa...

SaraCecilia - Hihi, är det sant?! =) Det var faktiskt en barnmorska som sa det när jag förklarade lätet, men jag trodde inte att det verkligen kunde vara det som lät, det låter helt otroligt! Det är iallafall en "mysigare" förklaring än knäppande leder! =D

Petra sa...

Så fin du är :)
Snart äre dags ju!! Gud va spännande. Tänk vilken stolt storasyster Eira kommer att vara :D

Puss på er :*