söndag 3 april 2011

välja namn



Vi har, med större verklighetskänsla, börjat diskutera namn här hemma.
Vad ska bebis i magen heta?
Vi vet av erfarenhet att det inte är nödvändigt att bestämma namnet helt klart innan bebis är född, för med både T och E blev det riktigt bestämt när de väl kommit ut.
Men både Troy och Eira fanns med på våra listor och därför känns det viktigt att få några namn på listan som vi känner lite extra för.
Magkänslan är viktig.


Ni som fått barn, hur ser era erfarenheter ut gällande att välja namn?

Tillägg...
Ni, med (eller som väntar) syskon - hur tänker/te ni?
Ni som inte har barn - har ni favoriter som ni lägger på minnet?

12 kommentarer:

Alexandra sa...

LÅNGT :-)
Pär och jag tycker ofta olika
1:a barnet var jag helt klar med att om det blir en tjej får hon heta Jasmine, det hade jag bestämt redan som 15-åring Pär tyckte mer om mitt andra val som var Tindra. Killnamn var vi överens om, helt otroligt! En tjej tittade ut och jag vann och det blev Tindra Jasmine med tilltalsnamn Jasmine.Det kändes rätt på en gång!

Innan vi väntade 2:an sa Pär att om vi får en tjej nästa barn ska hon heta Novalie,ett namn han gillade sen han bott i USA. Pojknamn hade vi inget men en vecka över tiden fastnade jag för Adrian "i fall att" men jag var säker på tjej och det blev en Engla Novalie, Novalie som tilltalsnamn. Det tog nog en vecka att men sen kändes det rätt.

3:e barnet och vi var oense om alla namn vi kom på, vi hade inget namn bestämt, men några tjejnamn som vi tyckte var fina och så ville jag ha en Benjamin om det var pojke men det vägrade Pär. Det blev Pojke och stackarn fick heta två namn några veckor, jag sa Benjamin och Pär Hugo :-D När han var 3 veckor kompromissade vi med Theodore som vi båda tyckte var fint, andranamn fick bli Adrian. Ganska snabbt Känndes det rätt :-)

4:e barnet och jag hade inget namn, Pär hade ett Tjejnamn han gillade som jag eventuellt kunde tänka mig. Jag ville fortfarande ha en Benjamin. Det blev en pojke och vi hade en namnlös pojke några veckor men sen så blev det en Oliver, vi båda tyckte namnet var okej och nu känns han som en Oliver. Andranamn Love så det blir lite fetsligt på engelska :-) (Love Oliver)

Inte lätt med namn!

Emma sa...

Jadå, jag har en del fina namn på lager även utan bebis och de fylls på med jämna mellanrum. Men det är inget jag lägger så jättestor vikt vid, jag är säker på att rätt namn "ploppar upp" när vi får träffa bebisen =) Det är som du säger, magkänslan är viktig =)

Anonym sa...

Hej, när vi väntade första barnet hade vi Erik och Elin som förslag. Det blev en Erik. När vi väntade nummer två så tyckte jag Martin och S Alvin. S såg ju A först och kom ut till mig i korridoren och sa "H det är ingen M, det är en A". När vi väntade trean och fick reda på att det var en tjej (fvp) så valde vi mellan Leona, Tove och Meja. Men det blev inte vi som bestämde utan storebror E tyckte T. Som andranamn har alla tre släktnamn. Vi är nöjda med namnen och de passar barnen perfekt. =)

Jessica sa...

Med vårt första hade jag Ester som favoritnamn om det skulle bli en tjej, ett namn jag tyckt mkt om i flera år. När vår lilla kicka kom ut så var hon ju verkligen Ester, till och med för pappan som från början inte varit säker ;)
Med andra så bollade vi med olika namn och sen tyckte vi båda om Arvid och när han kom ut så var det ju verkligen Arvid.
Nu med nummer tre har vi svårare med namn (snarare så har jag svårare att sälja in de namn jag tycker om ;), vi vill att de ska passa bra ihop med syskonens namn. Jag kan säga att Eira fanns med på min lista förra gången så vi verkar fastna för liknande namn ;) Vem vet om vi fastnar för samma, ja om vi nu får av samma kön d.v.s =0D

Kristin sa...

Jag hade två pojknamn Gabriel eller Julius och en lista med flera flicknamn.vi tog ju inte reda på kön men jag var säker på att det va en liten flicka i magen.När hon väl kom ut så kändes det inte som flicknamnen vi tänkt passade riktigt.På bb drömde jag att hon skulle heta något med liv,vi pratade lite fram och tillbaka Liv,Livia eller olivia.Som du vet så blev det Olivia.Det man tänkt kanske inte alls passar när underverket kommer ut!kram

marracarra sa...

Jag visste ju att vi skulle få två och en av varje, så jag ville att det skulle låta bra tillsammans. Hampus har varit ett favoritnamn sen jag var tonåring, sen hade jag Lovis och Olivia som flickfavoriter. Men det blev en liten Bianca. /Maria

Sara sa...

Åh, namn är ju jättespännande!
Jag tycker att forumen på svenskanamn.se och familjeliv är jättebra för att få inspiration - där finns det verkligen människor med många bra namn på lager!
Hos vissa familjer kan man ju verkligen se att de gillar ett visst ljud eller en bokstav eftersom alla barn (medvetet eller omedvetet) fått den delen med sig i sina namn. Det gör ju att namnen låter lika även om de inte är de, eller börjar på samma bokstav t ex: Lovisa, Isak och Elis ("is").

Era små har ju R:et gemensamt, och även ett y/i-ljud, kanske något att fundera på?
Lycka till med allt framöver! =)

Annica sa...

Åh så roligt med namn:)

vi har nog pratat namn sen vi träffades,vissa ramlar bort under tiden vi väntar men det kommer hela tiden nya..
Tyra har jag alltid tyckt om och det var ett namn som även Mats gillade och Alva hörde Mats en dag på radion och gillade det..
Vi hade väl inte riktigt bestämt oss men när flickorna föddes fanns det inga andra namn..

Det som är skönt är att vi oftast tycker om samma namn,vilket kommer underlätta den dagen vi ska välja namn igen:)

Unknown sa...

Jag tycker det är viktigt att namnen klingar lika och att de känns som de kommer från samma "tid". Egentligen tycker jag också att det är fint när förstabokstaven i namnet är lika, men det har jag inte följt riktigt! Kul att bolla med olika namn men sen är det ju inte alls säkert att det är en person som passar med det namnet när det väl kommer ut!
Lycka till med namnväljandet!!

Frida sa...

Vi ville ha ett namn som klingade fint ihop med Gabriel (eftersom vi heter Frida & Fredrik så skulle det vara fint med en samhörighet mellan barnens namn oxå.) Ett alternativ jag bla kunnat tänkt mig var Grynet:-). Men det gick bort för Fredde då han bara tänkte på "Grynets show" och hon är dryg enligt honom ha, ha, ha!!
Det var faktiskt sen min mamma som kom med förslaget Greta. Först tyckte jag det var så väldigt "gammalt" men ju mer jag la det i min mun så var det liksom givet:-). En Greta fick det bli!
Och det var verkligen en lite Greta som kom ut också:-)

Lycka till!

Kram<3

Cecilia sa...

Mandie är ett som jag alltid gillat ^^

Jessica sa...

Jag hur tänkte man :)?! Jag ville ha namn som var ovanliga men inte konstiga. Lova var ovanligt på sin tid, Vilda var heller inte allt för vanligt även om det bara lite över ett år sen. Och Elvis är ett nbaman alla känner till men det är ovanligt som tilltalsnamn i Sverige.
Men jag ville ha en röd tråd, i det här fallet ett V.
Sen vill man ju att dem ska klinga fint tillsammans, passa bra med efternamnet osv.
Lyssna till hjärtat så blir det kanon ska du se :).
Lycka till! Kram!