onsdag 16 mars 2011

vecka tjugoåtta plus


Igår inträddes vecka 28+ (bebisvecka 27, graviditetsvecka 29).
Wow. Snart är det bara tio veckor kvar till beräknat.
I måndags gjordes ett TillväxtUL (TUL). Det blev en grundlig undersökning eftersom det var första TUL med drJW och dessutom hade han en kollega med sig för upplärning.
Vi pratade sammandragningar och de förvärkar som envisas hålla i sig. Och jag passade på att tala om det onda i magen. Vi kom fram till att jag behöver ta det lite lugnare (hmm) och JW tyckte det lät som en mycket god idé att inte läsa sista kursen (som pågår en vecka över BF) - och jo, jag kan hålla med om det.
Så, vi fortsätter med tvåveckorsintervall. Nästa gång är det dessutom dags för ett besök hos auroraBM.
Jag hoppas på att hon lyckas lugna min förlossningsrädsla.



bild från 1177.se
´"Livmodern är nu så stor att den påverkar hur man kan röra sig. Man kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om man tar i för mycket. Då kan man få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar sig samman och blir hård.

Fostret väger omkring 1200 gram, och är cirka 39 centimeter långt. Hos pojkar har testiklarna börjat vandra ner genom ljumskkanalen från buken mot pungen. När en pojke är nyfödd undersöks alltid om testiklarna har vandrat hela vägen ner, annars följs det upp senare."
Källa: 1177.se







0 kommentarer: