torsdag 5 augusti 2010

Storkok - del 1



Häromdagen gjorde vi storkok till E. Tre olika rätter blev det som portionerades ut i 12 olika matlådor. Det är skönt att ha mat i frysen, redo att värmas och ätas. Es rutiner för tillfället är att sova mellan 9.30-11.30 (+-). När hon vaknar är hon superhungrig och hennes lilla pekfinger visar mig direkt att hon vill till köket. Min kloka flicka.

Idag blev det köttfärs, ärtor och potatis - ett recept från mosboken som modifierats lite.

Köttfärs [Vi gjorde på 150g]
Potatis [4 små]
Ärtor [1½ dl]
Purjolök [En liten bit...]
Vatten [1½ dl]
Grädde [3 msk]
lite smör

Koka upp tärnad potatis, ärtor, purjolök och köttfärs. Låt koka ca 10-15 min eller tills potatisen är mjuk, under lock. Häll på grädde och låt puttra. Mixa eller mosa och tillsätt eventuellt lite smör.

Kryddade gjorde vi med persilja.

2 kommentarer:

Linda och Alva sa...

det receptet ska jag nog prova till Alva också :)

I huvudet på Caroline sa...

Vad duktig du är!! Hoppas jag oxå kommer göra storkok så det inte bara blir burkmat när han blir lite större, nu är det bara ärtor, potatis och morötter som gäller:)

Kram på Er