onsdag 3 mars 2010

färdigheter



A
tt det händer saker hela tiden i Eiras utveckling är nästan en underdrift. Hon är verkligen en liten person nu och hon VILL så otroligt mycket. Tänk så mycket hon har lärt sig på bara fem månader. "Nya" färdigheter är;

*Att medvetet ta ur och i nappen från munnen (tyvärr har hon inte kommit på hur man plockar upp nappen när den ramlar ur om nätterna. Eller så har hon det, bara att det är lättare att hojta åt morsan).

*Överhuvudtaget har upptäckten gjorts att "om jag håller det här i händerna och för det mot munnen hamnar det i min mun". Till exempel om det inte går fort nog när hon ska äta kan hon slita tag i bhn och själv dra sig mot maten. Grovmotoriken förfinas (& glupsk?).

*Att rulla runt i sängen (jag hoppas hoppas att hon snart kommer på att det går att rulla åt andra hållet också).

*Nya ljud. För tillfället är skrikapan favvosen. Vi snackar gällt skrik. Riktigt gällt. För någon vecka sedan var det knarrande dörren.

*Att sträcka armarna. Helst mot mamma, men det börjar komma mot pappa också.

*Att förstå att om jag vill någonstans kan jag ta mig dit. Tidigare har hon rullat på måfå, både lite hit och dit. Nu rullar hon dit hon ska. Eller runt i en cirkel. Samma sak med ålandet. Det går inte fort och hon kommer inte långt. Men hon förstår hur hon ska göra för att komma dit.

Ja, det går att rada upp hur många färdigheter som helst. Och imorgon kommer det säkert nya.

Något vi aktivt tränar på är att byta nappsort. Eira har hittills gillat MAMs 0-6 månader bäst. Jag har försökt att lite smidigt introducera nästa storlek, från 4 månader. Tji fick jag. Blupp. Blupp blupp. Eller så kväljer hon. Äckligt. Jag har provat både silikon och latex. Och de fina namnnapparna jag beställde för en tid sedan. Inte ens dom. Fast dom är så fina.

1 kommentarer:

Linda sa...

Åh duktiga tjej! Vad roligt att läsa! Längtar efter att träffa er igen. :-D

Kram