onsdag 8 oktober 2008

UPPRÖRD

Idag är jag upprörd. Upprörd över det mesta känner jag.

Främst upprörd över hur otroooligt många falska människor det finns. Upprörd över att jag är en av de många människor som alltid tror alla människor om gott och som känner att alla förtjänar en andra chans. Jag vill inte bli misstänksam och stänga av min öppna sida. Men efter den här dagen tror jag att jag måste omvärdera mitt tankesätt en aning. Jag ska också lära mig att vara tyst...i vissa situationer iallafall.

Igår läste jag en tråd på ett forum där det diskuterades om MS. Trådstartaren hade skrivit om sin oro inför sjukdomen och var rädd att hon skulle dö. De flesta hade då svarat att MS inte är en dödlig sjukdom och att man kan leva sina liv nästan precis som vanligt. BULLSHIT! MS kan visst vara en dödlig sjukdom, dock inte för de flesta. Mamma drabbades av MS i tjugoårsåldern och avled i sviterna för snart ett år sedan. De sista femton åren var hon rullstolsbunden (jag är medveten om att det kan vara ett inkorrekt ord för en del, men mamma var verkligen bunden till rullstolen och därför använder jag uttrycket). De sista 10 åren hade hon förlorat tal. De sista 5 åren var hon blind. De sista månaderna hade hon problem att andas. Hon hade aldrig en chans att leva sitt liv som vanligt, hon hann aldrig börja leva sitt liv. Att inte få möjlighet att få ta hand om sina barn var det som knäckte henne, som var avgörande för hennes kämpande. MS är en förödande sjukdom, icke att förringa. Glädjs att forskningen gått så mycket framåt att många kan fortsätta sina liv som innan sjukdomens utbrytande men att säga att MS INTE är en dödlig sjukdom är, för mig, att förneka hela min mammas existens. Naturligtvis skrev jag inte detta till trådstartaren, jag skrev ingenting alls (jag har i dagarna lärt mig att vissa saker måste hållas inombords). Jag vill inte skrämmas och söker inte efter medlidande. Jag tycker att det är bra med yttrandefrihet, men ibland skär yttrandefriheten som en kniv i hjärtat.

Idag fick jag veta att det finns människor som är rädda för mig. Människor som inte vågar konfrontera mig med sina åsikter om mig utan går och pratar bakom ryggen på mig. Jag säger inte att jag är en ängel som jämt är rak och ärlig. Men jag står för det jag säger och är inte rädd för att ta kritik eller att ändra mig om jag har fel. UPPRÖRD blir jag när människor som glider runt på räkmackor i oändlighet tycker sig ha rätt att tala om vad som är rätt och fel. Ha lite perspektiv på tillvaron, snälla Ni.

Oj oj oj, det finns så mycket mer jag är upprörd över, men jag ska ge mig för den här gången.

Ska, som ett tips från en mycket god vän försöka att varje dag komma på någon positivt eller glädjande som har hänt.
Positivt idag har varit att byggubbarna lagt igen hålet i badrummet och att kaklingen snart kan påbörjas. Positivt är också att alla människor inte är falska, utan bara helt underbara!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu följer jag dig här. :-)
Såna där dagar när man är arg och besviken på folk....Ja, då kan det kännas skönt att få skriva av sig lite. Förstår vad du menar med dina ord, och jag står bakom dig.

lilla angelyne sa...

Tack, det känns skönt. Ibland tror man att man håller på att bli knäpp, men då är jag inte ensam.