torsdag 7 april 2011

grupparbete & uppföljningssamtal

Trots att jag känner en brinnande energi inom mig är jag så trött och slut i kroppen att jag har svårt att hålla mig upprätt. Foglossningen blir som väntat värre och värre och egentligen undrar jag hur länge det kommer att hålla.

Dagen har tillbringats på skolan för grupparbete. Tråkigt nog var hälften av gruppdeltagarna borta så den frivilliga diskussionen på eftermiddagen bestod av tre personer. Nåväl, det blev en intressant diskussion iallafall.

Hemma väntade "uppföljningssamtal" på förskolan med Es kontaktperson. Lite nervöst ska erkännas. Även om vi vet hur E fungerar hemma vet vi ju inte hur det är där. Det var spännande att höra om hennes utveckling, färdigheter och att se foton om allt hon får uppleva där. Jag tycker så bra om vår förskola och personalen. Många säger att förskolan för små barn mest är "barnpassning", men även om det inte är lika fokuserat på pedagogik på småbarnsavdelningarna som det kanske är för de äldre åldrarna tycker jag att de arbetar på ett fantastiskt vis som verkligen ger varje barn verktyg att utvecklas på sin nivå.
E fick "beröm" för sitt enorma ordförråd och talförmåga. Hon har verkligen utvecklat talet i rasande takt. Här hemma märker vi tydligt vad hon får med sig från förskolan. För tillfället är det färger och siffror som är intressant. Dessutom former. E ingår i cirkelgruppen och varje gång hon får syn på en cirkel (t.ex. runda pallar på ikea, vårt runda soffbord, korkar på tuber, runda mattor mm) gör hon en cirkel i luften med händerna och säger "rund" "cirkel". Det är så häftigt att få vara med på resan. Det sades mycket mer och jag är så stolt över min dotter. Kärleken till henne är enorm och jag vill alltid göra mitt bästa för att hon ska ha det så bra som möjligt. Att det fungerar på förskolan känns skönt att veta. Det är trots allt en stor sak att lämna över det käraste man har i någon annans händer.

Imorgon ska vi ha en hemmadag och vi ska få besök av våra fina vänner M & A. Lovely!

4 kommentarer:

Emma sa...

Underbart att ni är nöjda! =D

Martina sa...

Hm det erbjudandet stod inte med längre när ja loggade in men sök erbjudandekod ellos så kommer den garanterat upp:)
Tyckte Isabelle bökade mycket i magen men denna bebis är värre, trycker din bebis extra mycket och bökar extra mycket på kvällarna också?
Ofattbart att det gått så fort, som du säger nyss man plussade känns det som:)
Skönt att du blivit lugnare, samma här, nu kan man se fram emot förlossningen på ett annat sätt istället för att bara gruva sig:)

Hoppas ni får en mysig helg:)

Ida sa...

Håller med om att det är en suverän förskola. Våra små hade inte kunnat få det bättre. Ang. det du skriver om pedagogiken så anser jag att det är lika mkt pedagogik för en ettåring som för en femåring (eller ett barn i någon annan ålder). Det handlar bara om att pedagogerna måste lägga sig på den nivå som är lagom för varje enskilt barn (oavsett ålder) och att utmana varje barn lite till hela tiden för att de ska utvecklas vidare (i allt). Sen ser det nog ganska olika ut på olika förskolor, men som tur är har vi gjort bra val åt våra tjejer så vi kan nog vara lugna att dom får det dom behöver (och har rätt till enl. läroplanen).

lilla angelyne sa...

Tack för dina kloka ord Ida! =) Jag håller med dig och du vet ju vad du pratar om! Jag tror också att vi gjort ett mycket klokt val!