lördag 8 januari 2011

orden flödar


Vi har haft en slapp hemmadag. Det är verkligen värdefullt för mig. Inga resor. Inga måsten. Inga påklistrade leenden. För hur jag än vill, måste jag alltid visa mig från min bästa sida på praktiken. Det gäller att alltid vara på topp och ligga steget före. Och det tar på krafterna.

Foglossningen gör sig också väl till känna vilket innebär att hemmadagarna oftast får gå åt att vila.

Vi har iallafall börjat plocka undan julen. När E fick syn på alla tomtarna på bordet stod hon med stora ögon och stirrade ovanför bordskanten. Jag satte upp henne på stora stolen och så tittade vi och kände på alla tomtarna och snögubbarna (som ju annars varit ganska "aj aj"). E lekte så försiktigt. Vände och vred. Vinkade åt den vinkande tomten och låtsassmakade av tomtens bröd -"Möggås, mjam mjam", sade E och tog en tugga. Lilla goa älskling.

Och jo, hon pratar en hel del nu. Härmar allt och upprepar många många gånger. Favoriter om och om igen är mamma, pappa, Eiiija, fafa och fammo. Att titta på foton och peka ut är så kul. Men ord som myysa, ajaj, tack tack, hej, heddå (hejdå), möggås (smörgås), bomma (blomma), äst (häst), und/off off (hund), puss, pinne (som hon dessutom säger med finsk brytning), bajsa (jo, det betyder precis vad det verkar), kissa (samma här), duscha (favoritaktivitet), shoova (sova), napp, nutt (snutten), mack (både om mockasiner och makaroner), byss (buss), nannan (som i någon annan)....ja här går att förlänga i evinnerlighet och för varje dag dyker nya saker upp. Det är helt underbart.

1 kommentarer:

Sofia sa...

Hihi vad gulligt! Och vad många ord hon kan:-) Duktig tjej! Hoppas verkligen vi kan ses nästa vecka. Är så nyfiken på alla våra kottar!
Vila och njut. Kram till er